Tuesday, April 6, 2010

Rindu datang lagi..........datang lagi..........datang lagi.......datang lagi

Assalamuaalaikum....wbt....

Sebenarnya aku rindu nak bercerita dengan mak.  Banyak benda nak cakap.... pasal aku yang sejak akhir2 selalu sangat tak sihat.....kadang2 aku penat dengan kerenah anak aku.  Selalunya aku akan call mak......dan mak akan selalu cakap......kakak sofea tu memang sebijik ikut perangai aku......kalau marah lebih2 dia akan buat hati batu....sikit2 nangis....sikit nangis....macam akulah tu, itulah yang akan mak cakap....nanti jadi macam aku dan mak, kalau tak jumpa rindu...bila dah jumpa mesti ada je benda nak gaduh.  Betullah aku dengan mak memang macam tu.......aku selalu marah mak bila dia selalu susah hati pasal aku.......dia bising2 bila aku marahkan anak-anak, dia kata, macamana aku nak jaga anak-anak aku....keje keluar malam balik malam....nanti kalau aku sakit-sakit sapa nak jaga anak-anak, sapa nak bagi makan anak-anak.....suma tu mak nak ambik tahu...sebab tulah mak selalu mengadu dia tak boleh tidur malam......selalunya aku akan marahkan mak balik.....kenapa dok pikir semua tu, aku dah ada 3 anak, tahulah macammana nak jaga......walau hakikatnya aku kadang-kadang lost temper dengan anak-anak aku.....betul lah tu apa yang mak cakap....

Sebenarnya apa aja cakap-cakap mak pada aku selama ni semuanya betul....cuma aku je yang memang suka membantah cakap mak....biasalah kepala angin, cerdik tak boleh diikut, bodoh tak boleh diajar, ego...akulah tu.  Sekarang ni tak ada sapa yang nak ambil tahu pasal aku yang bodoh sombong ni....padan muka.....

Itulah yang aku bangga dengan mak......segarang-garang mak, anak-anak cukup tersentuh bila mak sakit, apatah lagi bila mak dah tak ada.....cukup-cukup terasa kehilangannya.......macam arwah cik dulu tak banyak kerenah hidupnya......makan apa yang ada, pakai apa yang ada, anak balik suka, anak tak balik pun tak tanya, very simple....dia pergi pun dengan sakitnya yang tak der sapa yang tahu......dah lima tahu berlalu arwah cik pergi.Alfatihah....Tapi mak ni....kalau anak-tak balik kampung 1 bulan tiap kali aku telefon dia dia akan tanya aku, bila nak balik? kalau 5 minit lagi aku call dia akan tanya lagi sekali, bila nak balik? Itulah dia mak.  Dulu kalau aku cakap nak balik dia selalu cakap kenapa dah setengah hari tak sampai-sampai lagi.....dia ingat drive dari KL to Terengganu tu ambik masa 1 jam kot.  Sebab tulah bila aku nak balik, aku tak pernah cakap dengan dia...tup,tup aku dah sampai kat bandar KT baru aku bagitahu dia. mulalah dia bising-bising......itulah mak yang pernah mewarnai kehidupan aku dan sampai bila-bila pun rindu aku pada mak akan segar dalam ingatan......Semoga roh arwah mak dan cik tergolong didalam golongan yang hamba-hambaNya yang terpilih..Amin.

2 comments:

  1. sedihnya baca cerita akak.....

    Sementara ibu bapa kita ada....kita kena hargainya....jangan bila dah tak ada baru kita menyesal....

    Saya sangat sayangkan mak saya

    ReplyDelete
  2. Yalah, sampai sekarang ni saya masih lagi tak boleh terima kenyataan, bila ingat je kat arwah saya terus jadi down.......

    Klau dulu bila tension je ngan anak2 maklah tempat mengadu, walaupun dia jauh tapi dah dengar suara pun dah ok...

    Sementara yang masih ada mak tu, jangan-janganlah nak tinggikan suara, biasalah tu dengan mak kita asyik nak menjawab je....

    ReplyDelete